Monday, December 27, 2010

Panduan memilih/membeli kasut

  1. Elakkan memilih kasut bertumit terlalu tinggi.Kerana  dapat menjejaskan kesihatan tulang belakang. Memberi kesan buruk pada tumit kaki. Untuk mengelak tumit dari pecah dan merekah, pemilihan tumit yang ideal adalah 2 1/2 inci hingga 3 inci. 
  2. Jika ingin juga memakai kasut bertumit tinggi, pastikan anda memakainya tidak melebihi 6 jam sehari. Sediakan sandal leper atau selipar untuk kegunaaan dipejabat dan ketika memandu. 
  3. Pemilihan kasut bertali.Pastikan ketika memakai kasut bertali, tiada satu pun jari kaki yang terkeluar di antara tali terutamanya jari paling kecil. 
  4. Pemilihan kasut bertutup penuh.Pilih satu saiz lebih besar dari saiz yang selalu dipakai. Cuba berjalan dulu sebelum membeli bagi memastikan keselesaannya dengan kaki. 
Bagi wanita yang mempunyai kaki berbentuk lebar mereka perlu memilih kasut dengan bukaan depan yang lebar. Manakala bagi wanita yang mempunyai masalah gerbang kaki(arch) tinggi, mereka ini disarankan supaya tidak memakai kasut bertumit tinggi kerana ia akan memberi kesan pada tulang.

Suhanah Kassiron
016.2210.191
suhanahkassiron[at]gmail.com

No comments:

Post a Comment